Azimah dan rukhsah adalah antara elemen
penting dalam ilmu fiqh. Kerapkali kita berhadapan dengan persoalan kemudahan (taysir)
atau pemberatan hukum fiqh dalam pelbagai jenis situasi, tapi kita tidak tahu
apakah konsep-konsep yang ada di sebaliknya.
Ada yang keliru dengan memahami rukhsah sebagai tindakan mengambil 'subsidi', atau sengaja ambil mudah dalam hal-hal ibadah dan kewajiban. Di sisi lain, ada pula yang suka mengambil yang mudah-mudah saja dalam perbezaan pandangan fiqh, tanpa melihat kepada penilaian atau tarjih para ulama'. Kesemua ini merupakan kecelaruan pemahaman akibat tidak mempunyai asas pengetahuan tentang rukhsah dan azimah.
Apakah rukhsah dan azimah itu? Dalam kesempatan ini, insyaAllah akan dibincangkan secara asas tentang kedua-dua elemen ini.
Ada yang keliru dengan memahami rukhsah sebagai tindakan mengambil 'subsidi', atau sengaja ambil mudah dalam hal-hal ibadah dan kewajiban. Di sisi lain, ada pula yang suka mengambil yang mudah-mudah saja dalam perbezaan pandangan fiqh, tanpa melihat kepada penilaian atau tarjih para ulama'. Kesemua ini merupakan kecelaruan pemahaman akibat tidak mempunyai asas pengetahuan tentang rukhsah dan azimah.
Apakah rukhsah dan azimah itu? Dalam kesempatan ini, insyaAllah akan dibincangkan secara asas tentang kedua-dua elemen ini.
Azimah (عزيمة)
Azimah menurut bahasa bermaksud "keinginan yang kuat". Kata kerjanya (fi'il)adalah "azama" (عزم). Kata jamak (plural) bagi azimah ialah "azaa-im" (عزائم). Di dalam Al-Quran, perkataan azmu, iaitu kata akar bagi azimah, disebutkan bagi menunjukkan erti kemahuan yang kuat:
Azimah menurut bahasa bermaksud "keinginan yang kuat". Kata kerjanya (fi'il)adalah "azama" (عزم). Kata jamak (plural) bagi azimah ialah "azaa-im" (عزائم). Di dalam Al-Quran, perkataan azmu, iaitu kata akar bagi azimah, disebutkan bagi menunjukkan erti kemahuan yang kuat:
وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ
قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا
"Maka ia lupa (akan perintah itu), dan Kami tidak mendapati
padanya kemahuan yang kuat (azmu)"
(Thaha: 115)
Dari segi istilah, ramai ulama' telah memberikan pengertian azimah. Antaranya Imam Al-Ghazali mendefinisi azimah sebagai "sesuatu yang menyebabkan kamu melakukan apa yang diwajibkan Allah". Imam As-Syathibi pula mendefinisikannya sebagai "beberapa hukum umum yang telah ditetapkan sejak awal lagi".
Sheikh Dr Ali Abu Al-Basal meneliti semua definisi di atas termasuk ramai 'ulama lain. Lalu beliau membuat definisi yang lebih jelas tentang azimah, iaitu: "Hukum yang ditetapkan secara umum dari peringkat awal, dan boleh dimansuhkan sekiranya seseorang itu dalam keadaan yang uzur dan tenat".
Dalam erti kata lain, bolehlah difahami menurut bahasa yang lebih mudah, bahawa azimah merupakan perintah asal sesuatu hukum tetapi dibatalkan atau diubah bentuknya disebabkan keadaan darurat. Ia menunjukkan taklifan (bebanan tanggungjawab) untuk orang-orang beriman.
Sekali lagi kita kembali meninjau penilaian Sheikh
Dr. Ali Abu Al-Basal, di mana beliau telah memilih definisi rukhsah Imam
Al-Baidhawi sebagai paling tepat. Antara sebab kenapa beliau memilih definisi
ini ialah kerana ia membawa maksud yang berlawanan dengan azimah. Ertinya, di
mana azimah menyuruh kepada beramal mengikut dalil, rukhsah pula ialah beramal
tidak serupa dengan dalil kerana wujudnya kepayahan dalam sesuatu situasi.
Tambah beliau lagi: "Azimah adalah hak Allah ke atas hamba, sedangkan rukhsah adalah hadiah Allah kepada hamba". Sebagai satu kesimpulan, rukhsah bolehlah dikatakan sebagai lawan bagi 'azimah.
Tambah beliau lagi: "Azimah adalah hak Allah ke atas hamba, sedangkan rukhsah adalah hadiah Allah kepada hamba". Sebagai satu kesimpulan, rukhsah bolehlah dikatakan sebagai lawan bagi 'azimah.
Menyimpulkan daripada apa yang disebut oleh Imam Ibnu Nujaim, para ulama telah menetapkan tujuh sebab wujudnya rukhsah:
- Bermusafir. Contohnya rukhsah qasar dan jamak solat, menyapu khuf lebih
daripada sehari semalam dan sebagainya.
- Sakit. Contohnya bolehnya jamak solat kerana sakit, tayammum kerana tidak
boleh terkena air, sakit sehingga atau tidak mampu ke tempat ambil
wudhu dan lain-lain.
- Lupa. Contohnya puasa tidak batal jika makan atau minum kerana terlupa.
Begitu juga orang yang terlupa belum menunaikan solat tidak dihukum
berdosa sebaliknya harus segera mengqada solat tersebut.
- Kebodohan. Contohnya
jika seseorang tidak pasti ada terkeluar angin atau tidak dalam solat,
maka solat dan wudhunya belum lagi terbatal.
- Kesukaran. Ini termasuklah sukar untuk kekal dalam
keadaan suci tetapi jika wajib solat, maka solatnya sah. Contohnya pesakit
kencing tidak lawas, haid yang berterusan dan sebagainya.
- Paksaan. Contohnya jika terpaksa mengucapkan kalimah kufur, atau minum arak,
kerana diugut, maka hal itu tidak mengapa jika hatinya sekeras-kerasnya
membenci hal tersebut.
- Kekurangan. Contohnya kanak-kanak kecil dan orang gila tidaklah dikira sebagai
mukallaf, maka mereka dibebaskan daripada tanggungjawab syari'e seperti
solat fardhu, jihad, zakat, haji dan sebagainya.
- Menggugurkan (Takhfif isqath), seperti pengguguran kewajiban solat jumaat kepada
orang yang sakit kronik.
- Mengurangkan (Takhfif tanqish), seperti qasar solat empat rakaat menjadi dua
semasa bermusafir, dibolehkan solat setakat yang mampu bagi orang yang
sakit dan lain-lain.
- Menggantikan (Takhfif ibdal). Contohnya penukaran wudhu
kepada tayammum jika tiada air.
- Mendahulukan (Takhfif taqdim), seperti rukhsah jamak taqdim.
- Mengakhirkan (Takhfif takhir). Ini termasuklah rukhsah jamak takhir, melewatkan
solat 'isyak dan lain-lain.
- Meringankan (Takhfif tarkhish), seperti dibolehkan minum arak jika tercekik
sesuatu apabila tiada minuman lain di sekelilingnya.
- Mengubah (Takhfif taghyir). Contohnya, perubahan bentuk perbuatan solat
menjadi lebih ringan semasa peperangan.
Tidak semestinya hanya satu jenis rukhsah diamalkan dalam setiap
situasi. Adakalanya, bahkan dalam banyak keadaan, pelbagai jenis rukhsah
diamalkan sekaligus selagimana keadaannya membenarkan. Kesemua di atas ini
merupakan solusi rukhsah kerana wujudnya elemen-elemen yang membolehkannya,
selagimana ianya disahkan oleh Al-Quran, As-Sunnah dan sumber-sumber hukum lain
berdasarkan kaedah-kaedah fiqh.
Rukhsah atau Azimah
Di sini terdapat perbahasan mendalam menurut 'ulama. Apa yang pasti,
pemilihan azimah atau rukhsah bergantung kepada keadaan diri seseorang. Azimah
dianggap sebagai al-aslu, atau asal bagi
hukum. Selagi tidak ada sebab atau 'illah yang mengubah hukumnya, maka ia tetap
merupakan azimah.
Jika wujudnya situasi syari'e yang membolehkan untuk memilih rukhsah,
maka barulah rukhsah dibenarkan. Malah dalam sesetengah hal, pemilihan rukhsah
bukan sahaja dibenarkan bahkan dianggap lebih utama berbanding azimah kerana
adanya contoh daripada Rasulullah s.a.w sendiri.
Contohnya, hukum solat qasar yang dianggap sebagai wajib oleh sesetengah ulama' dan sunnah oleh 'ulama yang lain. Banyak sunnah perbuatan (fi'liyyah) dan perkataan (qauliyyah) yang menunjukkan hal ini. Antaranya, ketika ditanya oleh Umar r.a. tentang solat qasar semasa bermusafir sedangkan keadaannya aman, baginda s.a.w menjawab:
Contohnya, hukum solat qasar yang dianggap sebagai wajib oleh sesetengah ulama' dan sunnah oleh 'ulama yang lain. Banyak sunnah perbuatan (fi'liyyah) dan perkataan (qauliyyah) yang menunjukkan hal ini. Antaranya, ketika ditanya oleh Umar r.a. tentang solat qasar semasa bermusafir sedangkan keadaannya aman, baginda s.a.w menjawab:
"Solat qasar itu merupakan sedekah yang diberikan Allah s.w.t
kepada kalian maka terimalah sedekahNya"
(HR Muslim dan Nasai'e)
Hal ini bertepatan dengan inspirasi syariat Islami, yang menginginkan
kemudahan. Konsep ini juga selari dengan sifatnya yang fleksibel (muruunah).
Telah jelas disebut dalam Al-Quran:
"Allah mengkehendaki bagi kamu kemudahan dan tidak mengkehendaki
bagi kamu kesulitan"
(Al-Baqarah: 185)
Kini kita jelas bahawa agama ini menginginkan kemudahan dan tidak
mungkin adanya kesusahan luar biasa bagi seseorang mukallaf. Jika terjadi juga
kesusahan luar biasa, maka ia pasti mendapat keringanan. Ini kerana Allah tidak
akan membebani seseorang di luar kemampuannya:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kemampuannya"
(Al-Baqarah: 286)
Malah terdapat satu kaedah fiqh yang berbunyi:
"apabila permasalahan semakin menghimpit, maka hukumnya menjadi
luas".
Ini pernah diucapkan oleh Imam
As-Syafi'e sebagai jawapan bagi persoalan tentang adakah bekas yang digunakan
untuk membuang sampah boleh digunakan untuk wudhu.
Walau apapun, untuk mengetahui rukhsah, perlulah tahu azimahnya dahulu.
Tidak dapat dinafikan semua ini memerlukan ilmu. Bagi setiap azimah yang
dipelajari, sewajarnya kita cuba meneroka olahan para ulama fiqh berkenaan
rukhsah yang mungkin mengiringinya. Apabila ilmu agama semakin luas, maka
pengamalan agama pun terasa semakin lapang.
Mungkin ada yang cenderung kepada azimah kerana kurangnya ilmu tentang
rukhsah. Malah, ada yang sampai menentang rukhsah ibadah kerana akal mereka
tidak sependapat, sedangkan agama ini tertegak di atas dalil dan hujah. Islam
sama sekali bukan agama yang didirikan berteraskan akal atau falsafah.
Namun, mungkin ada pula yang hanya mahukan kemudahan walaupun sebab
rukhsahnya tiada. Mungkin ada yang cuba memutar-belit situasi dengan helah
ingin mendapatkan rukhsah. Kesalahan lain termasuk memilih rukhsah sedangkan
ada keraguan dalam sebabnya atau ada unsur kemaksiatan, kerana rukhsah dalam
keadaan ini adalah tidak sah. Golongan ini suka memilih yang termudah saja
dalam perbezaan pendapat tanpa adanya penilaian yang ilmiah. Jenayah ini
dinamakan sebagai tatabbu' ar-rukhas (تتبع الرخاص)
dan mesti kita hindari.
Sikap yang benar adalah bersikap adil dalam menghalusi pendapat fiqh.
Jika kita sudi meluangkan masa untuk belajar tentangnya, melalui guru-guru
bertauliah baik secara langsung ataupun media, ataupun melalui bahan-bahan
bacaan ilmiah, insyaAllah pemahaman kita semakin utuh dan tajam. Pada masa yang
sama, kita dapat mengembangkan bakat-bakat fiqh (malakah al-fiqhiyyah),
sejenis kepintaran yang sangat baik untuk kita semaikan.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment