Followers

Saturday 28 July 2012

Laknat Terhadap Orang Yg Mendustakan Ayat Allah


Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap Allah?. mereka itu akan dihadapkan kepada Tuhan mereka, dan para saksi[para malaikat, nabi-nabi dan anggota-anggota badannya sendiri] akan berkata: "Orang-orang inilah yang Telah berdusta terhadap Tuhan mereka". Ingatlah, kutukan Allah (ditimpakan) atas orang-orang yang zalim.
( surah Hud ayat 18)

Allah SWT bertanya lg : wahai Muhammad! Aku ingin bertanya kepada kamu. Dalam ramai – ramai orang yang jahat, dalam ramai – ramai orang yg zalim, cuba tunjuk orang  yg lebih jahat dan yg lebih zalim daripada golongan yang tidak mendengar kata – Ku.

Memang tidak d nafikan di dunia ini ramai orang yg sering melakukan kejahatan, kezaliman, pengkhianatan dan membalas dendam. Tetapi dalam ramai – ramai manusia yg jahat, Aku ingin bertanya kepada kamu, ada lagikah yg lebih jahat daripada mereka? Mereka memberitahu kepada orang ramai bahawa ini hukum Tuhan, inilah agama – Nya, inilah syariat – Nya, padahal dia tahu perkara ini tidak betul, perkara olok – olok. Ada lagikah orang yg lebih jahat daripada orang ini di atas dunia?

Pembunuhan memang jahat, tetapi kejahatannya melingkari dirinya dan mangsanya sahaja. Pencuri juga jahat, tetapi kejatannya hanya terhadap harta dan oran gyg dicuri sahaja. Tetapi bagi orang alim, apabila dia menyelewengkan ajaran agmaa, akibatnya bukan dia sahaja yang terseleweng bahkan semua pengikutnya, rakyatnya dan semua orang di bawah pengaruhnya turut sesat bersama – samanya.

Seandainya dia seorang yg berpengaruh luas, maka lagi ramai orang akan tersungkur. Kalau ajarannya didokumentasikan dalam bentuk buku, maka selagi mana buku itu beredar dan dibaca di atas dunia ini, selama itulah orang akan turut serta di dalam penyelewengannya. Maka tentulah kamu wahai Muhammad, sudah mengerti tidak ada orang yg lebih jahat dari orang semacam ini. Dengan sebab itulah awal – awal lagi Nabi Muhammad SAW member amaran kepada manusia ;

                mana – mana orang yg mentafsir al-Quran memandai – mandai, maka siaplah untuk dia sebuah kerusi khas dalam neraka( bukhari ; 103 )

Itulah balasan kepada orang yg mentafsir al-Quran dengan jahil dan hanya menurut nafsunya dan logik akal semata – mata. Iaitu mentafsir tanpa meraikan bahasa Arab, tidak menjiwai ruh al – Quran serta tidak mghalusi gerak – geri Rasulullah SAW. Sesungguhnya tafsir al – Quran yang pertama muka dunia ini ialah batang tubuh Rasulullah SAW sendiri. Itulah tafsir yang idak memerlukan komentar tidak perlu untuk ktia membuat ulasan.

Semenjak baginda dilantik menjadi Nabi dan Rasul hinggalah kepada kewafatannya, segala tutur kata baginda adalah mentafsikan al – Quran. Perbuatan baginda juga mentafsirkan al – Quran. Tingkah laku dan tindak – tanduknya mentafsirkan al -  Quran. Tidak ada benda yang baginda lakukan bertentangan dengan al – Quran. Tidak ada satu perkataan yang baginda sebutkan tida tepat dengan Quran. Tidak ada satupun tindak – tanduk baginda yang melanggar prinsip yang terkandung dalam al – Quran.

Sebenarnya, apa sahaja yang dilakukan oleh Rasulullah SAW semasa hayat baginda selama 23tahun sebagai utusan Allah, itulah pergerakan al – Quran. Ke manapun baginda pergi, apa sahaja yg dilakukan, semuanya merupakan tafsiran bagi al – Quran. Dengan kata lain, al – Quran yang boleh dilihat ialah Rasulullah SAW dan kitab yg boleh dibaca, itulah al – Quran. Sebab itulah andai seseorang itu belajar tafsir tanpa mendalami dan menguasai sirah, seolah – olah berjalan tempang! Ia tidak tepat kerana sirah adalah pokok pangkal kepada tafsir al – Quran.

Wallahua`lam - petikan drpd ( Ingatlah Tempatmu Di Akhirat)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...