Usrah?
Pada firasat saya, saya yakin dan percaya
bahawa saudara-saudari sudah sebati dengan kalimah ‘usrah’ ini, baik yang
menyertai usrah ataupun tidak. Tapi saya juga percaya bahawa pemahaman
saudara-saudari terhadap hakikat ‘usrah’ yang sebenar adalah berbeza-beza,
termasuklah saya sendiri. Dalam kalangan ikhwah dan akhawat yang sudah lama
dalam lapangan dakwah dan tarbiyah sendiripun mereka mempunyai sudut pandang
yang berbeza mengenai erti ‘usrah’, apatah lagi bagi mereka yang masih baru,
dan jauh lagi bagi mereka yang tidak bersama dalam usrah ini.
Dalam konteks dakwah dan tarbiyah, usrah
merupakan wasilah (medium) utama dalam banyak-banyak wasilah tarbiyah, yang
terkandungnya dalam sistem usrah silibus-silibus dan juga metod-metod tarbiyah
yang tertentu.
Fungsi usrah
Apa yang ingin saya bicarakan di sini adalah,
kurang atau salah faham terhadap hakikat sistem usrah itu sendiri akan memberi
kesan kepada kita, khususnya ahli-ahlinya dalam memahami fungsi usrah dan jelas
terhadap hala tuju usrah, iaitu ke mana matlamat yang hendak dituju. Bahkan, ia
juga memberi efek kepada D&T (dakwah dan tarbiyah) yang kita mahu
laksanakan.
Untuk memahami fungsi usrah, kita kembali
kepada penggunaan kalimah ‘usrah’. Dalam D&T, kumpulan kecil yang kita
namakan ia sebagai usrah, kenapa ia dipanggil ‘usrah’? Kenapa tidak dipanggil
gig, band, study group atau dengan nama-nama lain?
Perkataan ‘usrah’ berasal dari kalimah Arab “الأسرة”
yang bermaksud keluarga. Berdasarkan pemahaman bahasa Melayu, kita dapat fahami
keluarga merujuk kepada kaum, saudara-mara, kaum kerabat, sanak-saudara ataupun
juga disebut sebagai famili.
Berdasarkan sirah,
murabbuna Hassan Al-Banna yang memperkenalkan sistem usrah dalam usaha memahami
Islam dan mengembalikan umat Islam ke tempat yang sepatutnya, menggunakan
kalimah ‘usrah’ merujuk kepada
kumpulan kecil tersebut kerana beliau
mendapati umat Islam, institusi kekeluargaan terutamanya (pada zaman itu),
tidak berdaya untuk melahirkan, mendidik dan membentuk anak-anak sebagai
generasi yang bukan sahaja akan menjadi pemimpin kepada umat Islam, bahkan juga
pemimpin kepada dunia.
Ya, ia dinamakan ‘usrah’ kerana keluarga
Muslim pada zaman ini tidak berfungsi lagi sebagai mana yang sepatutnya.
Anak-anak Islam yang dilahirkan, sepatutnya dibesarkan untuk menjadi pelapis
kepada pemimpin yang sedia ada, dan juga sebagai penyebar agama Islam ke
seluruh dunia. Anak-anak ini dibiasakan hidup susah, supaya kuat fizikal dan
mental hidup berdikari pada masa hadapan. Anak-anak ini sebelum tidurnya selalu
diceritakan kisah para rasul dan nabi, supaya jiwa dan semangatnya selalu dekat
kepada manusia agung pilihan Allah tersebut. Bukan seperti pada hari ini,
anak-anak Islam bukan lagi singa bagi musuh-musuh, tetapi menjadi seperti
keldai pula. Sudahlah pemalas, menjadi beban kepada agama pula.
Ibu Muhammad Al-Fateh
Antara rahsia Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya
menakluk Kota Konstantinopel (sekarang Istanbul) adalah tarbiyah beliau dari
kecil yang dimulakan oleh ibunya.
Diceritakan bahawa, semenjak Muhammad Al-Fateh
lahir, ibunya akan membawa Muhammad Al-Fateh pergi keluar dari istana dan
berdiri di sebuah tebing, di mana tebing itu menghadap ke arah Konstantinopel.
Ibunya akan berkata:
“Wahai anakku, di sana terdapat kota Konstantinopel. Dan
Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa Konstantinopel itu akan ditawan oleh tentera
Islam. Rajanya (penakluknya) adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah
sebaik-baik tentera. Ketahuilah anakku, engkaulah orangnya.”
Setiap hari, tanpa bosan, ibunya berbuat
begitu. Dari dalam gendongan, hinggalah Muhammad Al-Fateh boleh berjalan. Dia
akan membawa Muhammad Al-Fateh ke tebing itu dan menunjuk ke arah
Konstantinopel kemudian membacakan hadis Rasulullah s.a.w. tadi berulang-ulang
kali.
Hadis tersebut bukanlah untuk anaknya, namun
tindakannya itu sebenarnya untuk memotivasikan anaknya agar menjadi lelaki yang
mulia itu. Hasilnya, lahirlah seorang sultan, yang pada umurnya sangat muda,
berjaya menawan Konstantinopel dalam masa sebulan lebih, sedangkan kaum
muslimin telahpun berusaha selama 800 tahun sebelumnya dan tidak berjaya.
Subhanallah!
Usrah KITA
Usrah KITA bukan majlis ilmu, murabbi hanya
memberi, mutarabbi menadah dan mengiyakan.
Usrah KITA bukan tempat untuk menjadi muslim
yang baik sendiri-sendiri. Kalau mahu jadi muslim yang baik sendiri-sendiri,
baik tidak perlu join usrah. Cukuplah sekadar rajin menunaikan solat, membaca
Al-Quran dan berzikir.
Usrah yang muntij (berkesan) bukan hanya usrah
yang ada peningkatan ilmu dan kefahaman, tetapi juga mantap ukhuwah antara
murabbi dan mutarabbinya, meningkatnya iltizam dengan amal serta akhlak
islamiyah, ahli-ahlinya saling menasihati dan menziarahi, dan meningkatnya amal
dakwah dan islah.
Usrah yang sepatutnya KITA fahami dan punya
ialah usrah yang melahirkan individu muslim yang boleh digerakkan, bergerak dan
menggerakkan. Tarbiyah kita sepatutnya menjadikan kita sebagai seorang ‘full-timer
muslim’, bukannya muslim
soleh pada waktu tertentu sahaja. Kerana itulah adanya ungkapan daripada
murabbi kita mengatakan, “usrah itu dimulakan dengan kafarah al-majlis dan surah
Al-’Asr, diakhiri dengan surah Al-Fatihah.”
Maknanya ikhwah dan akhawat sekalian,
pertemuan mingguan kita itu sebenarnya hanya tempat untuk berteori, manakala di
luar pertemuan kita itulah usrah yang sebenar, medan sebenar amal kita.
Mutabaah amal dan muwasofat tarbiyah kita itu pula merupakan antara seruan yang
menuntut kita beramal, yang mentarbiyah diri bahawa amal adalah keperluan
bukannya beban.
Kuasa usrah dan
matlamat besar
Berdasarkan kajian sirah, kita akan mendapati
betapa hebatnya kuasa usrah ini. Terbukti apabila Islam yang pada awalnya
bermula secara senyap-senyap dengan ‘usrah’ Nabi s.a.w. bersama beberapa orang
sahaja, dari rumah ke rumah (termasuklah rumah Arqam bin Abi Arqam),
kemudiannya makin bertambah dari tahun ke tahun bilangan penganutnya, menjadi
tulang belakang kepada penubuhan negara Islam Madinah dan pembukaan kota Mekah,
dan seterusnya kepada penguasaan 2/3 dunia oleh umat Islam walaupun selepas
kewafatan baginda.
Namun hakikat masa kini, masih ada antara kita
yang masih meragui bagaimana mungkin usrah yang kecil bilangan ahlinya ini
dapat mencapai cita-cita besar iaitu Islam mentadbir dunia (ustaziyatul ‘alam)?
Dia tidak jelas bagaimana silibus-silibus, metod-metod ataupun muwasofat
tarbiyah yang dilalui dalam usrah dapat melahirkan individu muslim yang power, kemudiannya menaiki tangga-tangga maratib
‘amal sehingga mencapai kepada khilafah islamiayah atau ustaziyatul ‘alam?
depan. Maka jadikanlah setiap apa yang dilalui
dalam usrah itu sebagai perkara yang besar dan penting. Untuk mencapai matlamat
yang besar, maka haruslah juga kita meletakkan usrah sebagai kuasa besar, bukan
sahaja dalam membentuk kita sebagai seorang individu muslim, tetapi juga
berperanan dalam tahapan-tahapan amal islami kita yang lain.
Jelaskan fikrah dan teguhkan iman terhadap
usrah. Imanilah bahawa usrah akan pasti membawa kita kepada ustaziyatul ‘alam!
Sungguh, sunnatullah Allah akan sentiasa berulang, tidak berubah-ubah. Dengan
cara pentarbiyahan secara interaktif dan fokus melalui usrahlah Nabi dan para
sahabat berjaya memimpin umat manusia sedunia dengan Islam. Kalau kita
beriltizam dan beristiqamah dengan keimanan kita kepada usrah ini, tidak
mustahil umat Islam akan menjadi ustaz kepada dunia, baik kemenangan Islam saat
itu berlaku di hadapan mata kita ataupun tidak.
Allahu akbar!
banyak isinya tuan,..tapi samar2 ditengok...kasi ubah dulu kesian warna background..gelap sangat.. :D
ReplyDeletebnyk isi tapi samar2..mcmna tu tuan? ya.. nnt d ubah backgroundnya.. line slow skrg.. nda dapat mo edit...
ReplyDelete